digital kunst og æstetik |
|
*** | |
Overbygningskursus ved kunsthistorie * undervisere: Anders Granum Aagaard og Hanne-Louise Johannesen * Forår 2007 * mandage 13-17 * Lokale 21.0.47 |
Uge
|
timer
|
teori
|
praksis
|
1
|
4
|
fotografi
|
-
|
2
|
4
|
-
|
photoshop
|
3
|
4
|
-
|
photoshop
|
4
|
4
|
kunst på nettet
|
-
|
5
|
2+2
|
netkunst
|
spørgetimer
|
6
|
2+2
|
netkunst
|
Photoshopprojekt
|
7
|
4
|
webdesign
|
-
|
8
|
4
|
-
|
dreamweaver
|
9
|
4
|
-
|
dreamweaver
|
10
|
4
|
performativ kunst
|
-
|
11
|
2+2
|
digital installation
|
spørgetimer
|
12
|
2+2
|
digitale fiktioner
|
Dreamweaverprojekt
|
-- | ||
Den fotografiske virkelighed, med vægt på den post-fotografiske æra som brud eller blot som videreførelse af en række tiltag der har været behandlet siden fotografiets opståen. Hvilke konsekvenser har det digitale fotografi for kunst og æstetik?
Litteratur: Barthes, Roland: (mytologier + lyse kammer) *** Sontag, Susan: Om fotografi *** Thomas, David: From the Photograph to Postphotographic Practice *** Lister, Martin: The Photographic Image in Digital Culture *** Bertelsen, Lars Kiel: Fotografiets grå mytologi
Praktisk indføring i billedbehandlingsprogrammet Photoshop
Praktisk indføring i billedbehandlingsprogrammet Photoshop og hjælp til projekt
Computerens indgriben i kunstverdenen er vidtrækkende, og udmønter sig på forskellig vis: Computerkunst hvor computeren indgår som et element i et fysisk manifesteret værk, kunst på Nettet der betegner elektroniske repræsentationer af fysisk manifesterede værker og endelig netkunst hvilket er kunst der kun lever i kraft af Internettets tilstedeværelse og som spiller med på dette flygtige medies præmisser. Denne undervisningsgang fokuserer på kunstens repræsentationer på nettet.
Litteratur: Paul, Christiane: Digital Art *** Grau, Oliver: Virtual Art *** Pold, Søren: Genrer i digital kunst http://imv.au.dk/~cua/center/indholdssider/nyhedsarkiv/Dokumenter/arbejdspapirer/pold.pdf
Denne undervisningsgang fokuserer på Internettets repræsentation og påvirkninger i kunsten gennem fokus på databaser og software.
Litteratur: Manovich, Lev: Making Art of Databases *** Qvortrup, Lars: Det gode digitale kunstværk
Denne undervisningsgang fokuserer på Internettets repræsentation og påvirkninger i kunsten gennem fokus på forskellige kommunikationsformer.
Litteratur: Bell, David: Cybercultures pp. 137-162 *** Turkle, Sherry: Life on Screen pp. 210-232 *** Hayles, Kathrine: How We Bacame Posthuman *** Haraway, Donna: A Cyborg Manifesto http://www.stanford.edu/dept/HPS/Haraway/CyborgManifesto.html
Introduktion til usability foruden en kritik af usability via æstetik, kreativitet og excentrisme. Webdesignets holdepunkt og sikkerhed i usability kan sammenlignes med renæssancens holdepunkt og sikkerhed i geometrien. Geometri er en koncentrisk formel for kunsten og arkitekturen såvel som videnskaben. Men ligesom renæssancens geometri er uholdbar i længden og havde en tendens til at sætte begrænsninger, sætter usability begrænsninger.
Litteratur: Thorlacius, Lisbeth: Visuel kommunikation på Websites pp. 103-138 *** Nielsen, Jacob: Godt webdesign pp. 15-22 *** Engholm, Ida & Klastrup, Lisbeth (red): Digitale verdner pp. 57-77 *** Jensen, Jens F. (red): Multimedier, Hypermedier, Interaktive Medier pp. 199-214
Praktisk indføring i billedbehandlingsprogrammet dreamweaver
Praktisk indføring i billedbehandlingsprogrammet dreamweaver og hjælp til projekt
Virtuelt møde i SecondLife med Søren Holmberg fra Kunsthallen Brandts
What is new about new media? Denne undervisningsgang har fokus på den aktive deltagelse og kroppen som rammesætter. At bestemme hvilken form en digital ’rendering’ skal have er ikke længer et spørgsmål om forskelle i medie (som mest af alt er forskelle i overflader). Når mediet mister sin materielle specificitet overtager kroppen den prominente position som selekterende processor af information. Med udgangspunkt i det performative fokuseres der i denne undervisningsgang på installationskunst hvor computermediet er en afgørende faktor og hvor de enkelte værker får form og/eller indhold ’leveret’ af et digitalt fokus.
Litteratur: Hansen, Mark B. N.: New Philosophy for New Media *** Ryan, Marie-Laure: Narrative Across Media *** Bolt, Barbara: Art Beyond Representation
Computermediet har fra starten fostret en række fantasier og forestillinger. Denne undervisningsgang forfølger en række kunstneriske fiktioner hvor især Internettet/cyberspace danner ramme for det univers værkerne udspiller sig i.
Litteratur: Grau, Oliver: Virtual Art *** Wertheim, Margaret: The Pearly Gates of Cyberspace