< <<

Noter tilkonceptudvikling og visuel formidling - urbanitet og byrum

Lisa Rosenmeier og Hanne-Louise Johannesen

Guido Francescato: City as home and city as network

City as home: Byen er et objekt der huser samfundets borgere – på lige fod med at huset anskues fom et objekt der huser familien. Pre-industrielle byer ligner næsten en bygning, med mure udadtil og nærmest færdig i form. Idealbyen er gennem denne gentagne reception af byen set som en på en gang færdig bygningsmasse som kan kontrollere ethvert samfundsanliggende igennem geometrisk organisation og byggeproces. Byen som et hjem forbliver et centralt grundlag også i det 19. og 20. århundrede.

City as network: Pave sixtus V omstrukturerer ideen om Rom, med hjælp fra Domenico Fontana i 1585. Urbane rum forstås som noder identificeret ved vertikale markører som er forbundet i et netværk af rette gader der fungerer som visionstuneller, hvis formål det er at lede beskueren videre til næste node. Således bliver den tætte forbindelse mellem byens bygningsmateriale og bevægelsesflow, generator for urban form.

Frisættelse af rummet

Adolf Loos skrev i 1910, at hvis det var muligt for ham at fjerne al ornamentering på nye og gamle huse, så det kun var de nøgne mure, der stod tilbage, ville det være svært at skelne mellem et 1400-tals hus og et 1600-tals hus. Hvorimod (sidste halvdel af) 1800-tallets hus ville enhver lægmand ved første øjekast genkende. Han skrev det efter at have opholdt sig i USA fra 1893-1896, hvor han blev overbevist om, at den sande fornyelse indenfor arkitekturen lå i de nye materiale- og konstruktionsmuligheder. Tilbage i Wien reagerede Loos på den dekadence, som knyttede sig til Art Nouveau, og som ikke benyttede sig af de nye toner om ornamentfri arkitektur. Art Nouveau var i Loos’ øjne et tilbageskridt til forgangne tiders afhængighed af ornamentet. Han mente altså, at ornamentet kun er en ydre skal, der forhindrer bygherren eller arkitekten i at udforske bygningens krop og identitet. Men allerede to år forinden i 19082 reagerede Loos kraftigt mod ornamentet, som han forbandt med slaveri og epidemi. Ornamentet skader menneskets helse og forhindrer et folks kulturelle udvikling. Ornamentet stjæler tid fra håndværkerens arbejde og levner derfor mindre tid til det forarbejdedes kvalitet. Ornamentet er det, der kendetegner tidligere tiders epoker, og ved hjælp af ornamentet kan man skelne den ene periode fra den anden. Den arkitektur, som Loos taler for og bygger, er frigjort af ornamentet og giver helt andre problemstillinger mulighed for at udfolde sig. Loos nævner ikke selv rummet som det betydningsbærende, men som jeg ser det er det rummet, som frisættes af ornamentets snærende bånd.

Oplysningstiden (fra ca. 1690 - ca. 1780) var startskuddet til den ændrede opfattelse af rummet. I oplysningstiden blev det bevidste menneske født. Bevidst i forhold til dets forskellighed fra naturen og fra andre mennesker. Tiden var præget af en optimistisk tro på den menneskelige fornuft og en overbevisning om det nødvendige i at udbrede kendskab til al menneskelig viden med det formål at frisætte mennesket fra traditionen og sædvanens snærende bånd. Denne rationelle tænkning medførte en overgang fra den materielle fortifikation og guddommelige higen, som var gældende i tiden før oplysningstiden, til et oplyst samfund hvor oplysning og rationalitet blev universelt gældende. En empirisk videnskabelig tilgang til verden overbeviste mennesket om naturen som en kontrollerbar størrelse, man kunne afsøge og kortlægge tilbagetrukket i sine laboratorier. At kende naturen er at betragte den udefra og løsrevet fra den objektgjorte natur. Der blev anlagt kontrollerede haver og vejnet, og naturen blev skubbet i baggrunden og betragtet som en ressource for mennesket, der trådte mere og mere i forgrunden – sågar foran Gud. Et andet vigtigt skift var opfattelsen af det rationelle individ overfor det, der var anderledes. I en rationel tidsalder må man nødvendigvis tage stilling til det, som er irrationelt såsom kriminelle, sindssyge og andet, der defineres som anderledes. Man gik derfor fra at beskytte sig mod det anderledes, det onde og det ukendte over til at indespærre det. Den brede befolkning blev således frigjort fra den omklamrende arkitektur som bymure og andre fortifikationsanlæg, og kunne i stedet benytte deres arkitektoniske kundskaber til andre formål. I 1781 bidrog Kant til en yderligere selvstændig rumforståelse med værket Kritik der reinen Vernunft, samtidig med at han så at sige lukker og slukker for oplysningstiden ved at stille spørgsmålstegn ved gyldigheden af den ’empiriske erkendelse’, der var så karakteristisk for oplysningens epoke. Kant tilføjer den empiriske fornuft en a priori erkendelse, som er tilstede i enhver situation. Han baner således vejen for den mere sammenhængende rumopfattelse, der skelner moderne arkitektur fra tidligere tiders epoker, ved at påpege de geometrisk-matematiske rums begrænsninger. Kant skelner mellem videnskab og filosofi. Han stiller således et geometrisk rum over for et rum, der fremkommer ved hjælp af anskuelsen og ikke repræsenterer egenskaber ved ting placeret i rum eller deres indbyrdes relationer, men som har i sig en a priori erkendelse, der ligger forud for erkendelsen af et geometrisk rum.

I slutningen af 1800-tallet spirede en samhørighed mellem arkitektur og rum. Før havde arkitekterne koncentreret sig om bygningens overflade og betragtet det, der var imellem, som tomrum. Dermed blev arkitekturen ophøjet til ars magna, da rummets immaterialitet kom nær musikkens, der per definition er den mest immaterielle kunstneriske udtryksform. Immaterialitet var målestok i hierarkiet blandt kunstarterne. Det immaterielle rum blev den moderne arkitekturs kendetegn. Først da ideen om rum blev introduceret som et grundlæggende element for arkitekturen, blev arkitekterne i stand til at reducere betydningen af historiske stilarter (svarende til Loos’ ornament). Således blev det muligt at behandle materien med henblik på dens indhold – nemlig rummet indeni. 

Kevin Hetherington: The Badlands of Modernity – Heterotopia and Social Ordering.

KH definerer heterotopien (fra Foucaults Places of otherness) som spaces of alternate ordering. Benytter sig af Louis Marin som har arbejdet med utopiens to betydninger eu-topia og ou-topia og splittet dem ad for dermed at skabe et rum imellem som han betegner et neutralt rum og det er det KH definerer som heterotopi og udbygger dermed Foucaults egen beskrivelse. Mores utopia der var et godt sted men eksisterede ingen steder på nær i fantasien, har alligevel fået hele moderniteten til at stræbe efter det perfekte samfund. 

KH der dermed ikke moderniteten som en utopi (selv om ønskerne var der) og heller ikke som en dystopi (fejlslagen utopi). I stedet ønsker han at operere i mellemrummets proces for derigennem at se på ordningen af modernitet (i modsætning til modernitetens orden). Taler om social and spacial ordering  frem for social order. Gør meget ud af ikke at beskæftige sig med marginalerne da det let kommer til at blive dikotomisk da dem der marginaliseres er det, i forhold til en delmængde. Marginalisering er et site of resistence. For at undgå denne simplificering ønsker KH at benytte ordning frem for orden.

KH’s udgangspunkt for heterotopien er Palais Royal, (1785 Duc de Orleans (Philippe Egalité – under den franske revolution)) Stedet havde et marked, haver, cafeer og kom til at være spaces of alternate ordering. Det karnevaleske var tilstede og det stod som et fristed i forhold til de hierarkiske restriktioner i det franske samfund. Palais Royal havde ingen restriktioner i forhold til social rang. Cafeerne kom til at stå for forskellige politiske og kulturelle holdninger på tværs af stand. I 1789 havde palais Royal en central rolle for opstarten på den franske revolution.

Heterotopier er steder hvor anderledesheden hersker og hvor enten ikke-fastlagte sociale og rumlige relationer eller alternative repræsentationer af sociale og rumlige relationer findes. Heterotopier findes ikke i sig selv – det er en heterogen kombination af materialitet, sociale praksisformer og begivenheder og hvad dette betyder i relation til det ’normale’ samfund. Heterotopien er fysisk forankret men er ikke (i følge KH) modstandssteder, marginalsteder eller transgressionssteder. KH har valgt den mandlige bourgeois som central for analysen og som er det marginalerne må stå op imod.

Heterotopien befinder sig melle eu-topia og ou-topia og handler langt hen ad vejen om en rumliggørelse af utopia, hvilket naturligvis ikke er muligt i More’sk forstand. Marin understreger det utopiske ideal af lighedstegn mellem det gode, frihed og orden som det der har været med til at skabe det moderne samfund. Denne proces kalder Marin utopics – hvor han mener en rumlig ’leg’ over temaet utopi. Heterotopien udspiller sig i mellemrummet mellem det gode sted og det usynlige men gennemtrængende intetsteds og alligevel allesteds af social ordning.

KH bruger Baumans definition på modernitet som en kamp mod ambivalens. Oplysningstidens udstødte blev gennem deres mangel på integration anskuet som roden til social uorden frem for som et resultat af den sociale strukturering. Magten forskubbede sig fra at være spilmestre (gamekeepers) til at være gartnere. Vigtigt for KH er ikke at se på det 20. århundredes økologiske byer, ø-lejre, kibbutz mm da de udgør næsten udelukkende et kritisk syn på det moderne liv. Han ønsker at se på hvad det er disse ’samfund’ forsøgte at flygte fra. utopisk diskurs er for Marin en kritik der opstår som en ideologi der er forbundet til social forandring. Utopi et en stræben efter noget umuligt – social orden – men i denne stræben affødes en række sociale ordninger – intenderede såvel som ikke-intenderede. 

Michel Foucault: Of other spaces - HETEROTOPIA

Utopia er et sted uden et fysisk rum. Det er et sted, som har en generel relation af direkte eller omvendt analogi til det reelle samfunds rum.

Utopia repræsenterer det gældende samfund i en perfekt form eller det samme samfund vendt på hovedet, fælles er, at utopier er fundamentalt ikke reelle steder. Således beskriver Foucault utopien. Til at beskrive et lignende sted, der afspejler det reelle samfund, men er lokaliseret i den fysiske verden, bruger han ordet heterotopi. Hetero betyder anden. Alle steder, der er repræsenteret i samfundet er repræsenteret simultant i heterotopien, enten som modsætning, vendt på hovedet eller som afspejling.

Heterotopien er udenfor alle steder, selvom den er lokaliseret fysisk og den kontrasterer de steder den reflekterer.

Legens univers er en heterotopi, hvad enten det er børnenes øde ø omgivet af farlige krokodiller repræsenteret ved forældrenes seng omgivet af tøjdyr, de voksnes indbyrdes kampe på stort anlagte paintball-baner i de danske skove eller legen iklædt rituelle handlinger. Legen udspiller sig indenfor bestemte tidsmæssige og rumlige grænser, og udspilles indenfor på forhånd givne eller tilfældigt opstået 'spillerum'.

Et spillerum der fungerer som en egen verden i den reelle verden. Foucault beskriver selv legens hjemsteder for fantasien som heterotopier i et interview fra 1966, forløber til et senere foredrag, hvor teksten 'Of Other Spaces' kommer fra.

Det moderne menneske lever i relationer.. Vi lever i en heterogen verden, der definerer sig som et netværk af relationer imellem, sites. Jeg har valgt at oversætte site med sted (der i ordet site ligger underforstået, at der sker noget). De enkelte steder er heterogene og lader sig beskrive via de relationer, de indgår i. Foucault bruger toget som eksempel på, hvordan et sted kan beskrives ved hjælp af relationer: toget kan passeres igennem af en passager, transportere passagerer fra et sted til et andet og passere forbi. Med andre ord er det netværket af relationer, der beskriver et givent sted og ikke stedet selv.

Heterotopien er en performativ topografi som er et punkt mellem linier og ikke en geografi der er linier (eller beskrivelser) mellem punkter.

Heterotopien er defineret af samfundet, men eksisterer samtidigt uafhængigt af selvsamme samfund. Heterotopien er udenfor samfundet - udenfor stedernes relationer selvom de spejler stedernes relationer og muligvis kan lokaliseres geografisk i samfundet. Nu har jeg flere gange nævnt, at heterotopien er fysisk lokaliseret. Her mener jeg ikke, at den nødvendigvis er at finde på konkrete, geografiske steder. Man kan ikke placere legens heterotopi på toppen af Valby bakke, som man kan, hvis der er tale om den heterotopi, der hedder Zoologisk Have. Fysisk lokaliseret henviser derfor til, at den foregår i den fysiske verden og ikke kun på et idémæssigt plan.

Første princip: Heterotopier skabes indenfor alle kulturer og spænder lige fra fortidens hellige steder, der var skueplads for rituelle handlinger til nutidens anbringelseshjem for afvigelser (alderdom, sindssyge, kriminalitet m.m.). 

Andet princip: Heterotopiens rammer er ikke evigt gyldige men spejler samfundet, som jo er under konstant forandring. Foucault nævner kirkegården som en heterotopi, der har gennemgået store forandringer i forhold til samfundet. Fra at være placeret midt i byen ved siden af kirken, dengang der ikke herskede tvivl om sjælens udødelighed til at være placeret i udkanten af byen, så man ikke konstant mindes om sin egen krop og sjæls endeligt.

Tredje princip: Heterotopien har den egenskab at kunne bringe mange forskellige steder og begivenheder sammen et sted. Som for eksempel biografen hvor et tredimensionalt rum sidestilles med illusionen om et andet tredimensionalt rum. Eller Martin Zerlangs skalareducerede dyreverden repræsenteret ved den zoologiske have

Fjerde princip: Heterotopien foregår som oftest, ligesom legen, indenfor en begrænset tidsperiode. I heterotopien hersker en egen tid som man træder ind i, i det øjeblik den reelle verden og dermed også den offentlige tid forlades. I eksemplet med den zoologiske have er der tale om en tid, der minder om uendelig, fordi der ingen grund er til at tro, at heterotopien kaldet zoologisk have ikke skulle eksistere om hundrede eller tusind år. Men i dette tilfælde træder den besøgende ind og ud af heterotopien uden at tage den med sig. Andre heterotopier er temporale som for eksempel en festival, der begynder og ender og ikke eksisterer uden sine gæster.

Femte princip: Adgangen til heterotopien har en begrænsning. Der er ikke en fri, ubegrænset adgang. Man skal have en 'adgangskode' i form af et socialt tilhørsforhold som i tilfældet med kirkegården, en adfærdsafvigelse, hvis man taler om det psykiatriske hospital eller fængslet, en billet hvis man skal i zoologisk have, og hvis man benytter biblioteket har man først rigtig adgang til heterotopiens indhold, hvis man har et lånerkort.

Learning from Las Vegas af Robert Venturi

Venturi mener, at arkitekter gennem de sidste mange år (ca. 1900-1970) har været forhekset af den italienske fodgængerskalerede Piazza. Arkitekterne i denne periode er opdraget med rummet som omdrejningspunkt for skabelsen af arkitektur. Den lukkede plads eller det lukkede rum er det nemmeste at håndtere. Arkitekturteorien har i de sidste 40 år af perioden 1900-1970 fokuseret på rummet som det essentielle indhold, der adskiller arkitektur fra maleri, skulptur og litteratur. Modernismens arkitekter brød fuldstændig med en ikonologisk tradition, hvor maleriet, skulpturen og grafikken var integreret med arkitekturen, med det Loos kalder ornament. Skabelsen af arkitektonisk form skulle være en logisk proces uafhængig af fortidens symbolske udsagn og determineret udelukkende til form, struktur og rumlig intuition.

I postmodernismen derimod indrettes boligbebyggelse og indkøbscentre med bilen som forudsætning. Et stort antal mennesker er afhængige af bilen i deres arbejde, ligesom bilen dækker manges behov for fritids- og ferietransport. Veje, broer og byer indrettes til biltrafik. Dette har medført, at bilen ikke blot er et transportmiddel eller en fritidsfornøjelse men også et samfundsanliggende. Et samfundsanliggende, der influerer på hele samfundet – også arkitekturen. I tilfældet med biltrafikken har det, i takt med bilens popularitet og udbredelse, influeret på arkitekturens rumlige orientering. Det hurtige budskab og den hurtige kommunikation er vigtig for et samfund, hvor hovedparten af dets indbyggere bevæger sig i bil. Den øgede hastighed gør det nødvendigt at fortælle den forbipasserende utvetydigt om en given bygnings indhold eventuelt via store skilte eller tydelige symbolske signaler. Der skabtes dermed en anti-rumlig arkitektur, hvor kommunikationen dominerer rummet som element i arkitekturen og landskabet. Las Vegas er et ekstremt tilfælde af denne kommunikative arkitektur, hvor en øget konkurrence om de forbipasserende bilisters gunst, får hele synsfeltet til at forsvinde i skilteskoven.

[…] it is the highway signs, through their sculptural forms or pictorial silhouettes, their particular positions in space, their inflected shapes, and their graphic meanings, that identify and unify the megatexture. They make verbal and symbolic connections through space, communicating a complexity of meanings, through hundreds of associations in a few seconds from far away.

I det landskab, hvor alt er kommunikation, kan en bygning, der bygger på de rumlige kvaliteter ikke bibeholde dens intentioner. Den bliver i stedet reduceret til et symbol. Venturi ønsker i hans arkitektur at fremhæve billedet. Billedet kommer før proces og form for at understrege arkitekturens afhængighed af perception og skabelse på baggrund af tidligere tiders erfaringer og følelsesmæssige associationer. Disse symbolske og figurative elementer er uforenelige med et fokus på formen og rummet. Således bliver det arkitektoniske system af rum, struktur og form enten et symbol i sig selv – et symbol på modernismens idealer, eller er rummet og formen kun til stede for at give ly for vind og vejr, og ornamentet eller symbolet er tilført som et uafhængigt element. I det første af de to tilfælde beskriver Venturi en bygning som en and udfra en bygning kaldet Long Island Duckling (som rent faktisk er formet som en and). Det er hele bygningen, som er et symbol. Det andet tilfælde kalder han for et dekoreret skur (decorated shed). Her er det den dekorerede facade, som er vigtig. Det er af mindre betydning, hvordan den givne bygning tager sig ud, bare dens billedbudskab er i orden. Venturis kritik af den moderne arkitektur går på, at den på trods af sine intentioner som ornamentfri, nyskabende og rumligt eksperimenterende, ender med at blive en andedam – et symbol på modernismen. Det er umuligt for den moderne arkitektur at fraskrive sig det, den ønsker at fraskrive sig.

Det Venturi reagerer på gennem sin arkitektur og arkitekturteorier er den universelle civilisation. Den universelle civilisation eller den internationale stil, som den kom til at hedde efter 2. Verdenskrig, var resultatet af et samlet ønske fra arkitekter og andre skabende kunstneres side om at overtale regeringer over hele den vestlige verden til at skabe en bedre verden gennem en forening af kunst, teknologi og politik. De fælles ideologier resulterede i en international arkitektsammenslutning kaldet CIAM (Congrès Internationaux d’Architecture Moderne), som blev grundlagt i 1929 af blandt andre Walter Gropius, Le Corbusier og Sigfred Gideon. CIAM’s fjerde kongres i 1933 står som den mest effektfulde. Fokus på denne kongres var byen og det urbane liv ud fra ideen om den funktionelle by. Emnet blev delt op i fem punkter, som var bolig, rekreation, arbejde, transport og historiske monumenter. De fem punkter skulle være styrende for den funktionelle by. På det tidspunkt var arkitekturens form og stil mere eller mindre defineret. Der var bred enighed om, hvordan man skulle behandle rum i forhold til arkitekturens enkelte funktioner. Der udvikledes et socialt sprog, som arkitekter verden over kunne udfolde deres puristiske geometriske bygninger på baggrund af. Efter 2. Verdenskrig stræbte de modernistiske arkitekter efter et udtryk, der var i overensstemmelse med det moderne industrielle samfund. Det sociale engagement og dermed de ideologiske tanker om kollektiv og social organisation blev nedtonet i forhold til den rene internationale form.

Med postmodernismen gik den arkitektoniske produktion fra at være den internationale stils omfattende program og fremvisning af materialekundskab til at være mere nostalgisk, historisk refererende og lokalt orienteret. Byplanlægningen gik fra at være megastrukturer til en ad hoc planlægning i forhold til de enkelte projekter. Postmodernismens brug af skala er ikke i forhold til de omgivende bygninger og strukturer, men handler om en skalering i forhold til bygningens egen historie. Det hænger selvfølgelig nøje sammen med de store fortællingers død, hvor intet er universelt gældende og sandheden er, at der ikke findes en sandhed. Bygningerne fortæller deres egen fragmenterede historie, der er skabt som et hele i forhold til sig selv uden referencer til de tidligere altfavnende strukturer, men blot brudstykker af den.

For det postmodernistiske menneske er en konsumvare langt mere end blot et produkt, det er også et signal eller tegn på noget andet, og bliver således billedliggjort. Gennem tøjet signalerer man identitet, holdninger og tilhørsforhold, hvilket for alvor brød igennem med ungdomsoprøret i 1968. Boligen signalerer social status, og valget af bil fortæller sin helt egen tredje historie.

Relearning from Las Vegas

Det skift, der er sket i arkitekturen vil jeg prøve at anskueliggøre ved hjælp af Venturis meget grundige gennemgang af postmodernismen i ’Learning from Las Vegas’, sammenholdt med en kort tekst ligeledes af Venturi, hvor han beskriver en tur tilbage til sit forbilledlige Las Vegas og en artikel af den amerikanske byplanlægger Andrés Duany. De skift Venturi har iagttaget vil jeg udvide og underbygge. Det nedenstående skema er en anskueliggørelse af forskellene mellem at leve fladeorienteret og rumligt. Samtidig anskueliggør det også de to lejre, hvorfra Venturi og Duany argumenterer. Jeg vil ikke lave en slavisk gennemgang af skemaet, da mange at punkterne allerede er berørt og ikke alle er lige væsentlige for at beskrive, hvordan fokuseringen på rummet er genopstået.

Postmoderne Arkitektur/  tilfældig urbanitet.

Moderne arkitektur/ megastrukturer.

Grimt og ordinært

Heroisk og originalt

Eksplicit denotativ symbolisme

Implicit konnotativ symbolisme

Symboler i rum

Form i rum

Billede

Form

Mixed Media

Ren arkitektur

Store skilte kommercielt designet

Små skilte grafisk designet

Symbolisme

Abstraktion

Bil miljø

Før-og-efter-brug-af-bil miljø

Parkeringspladser kun for biler

Pladsliggørelse af parkeringspladser

Populær livsstil

’Korrekt’ livsstil

Typehuse

Original arkitektur

Processuel by

Stationær by

20’ende århundredes kommunikations teknologi

19’ende århundredes industrielle vision

Socialrealisme

Science Fiction

Bebyggelse for markedsanliggender

Bebyggelse for mennesket

Det fragmenterede hele

Det strukturerede hele

Urban Sprawl eller Tilfældig udbredelse af bymæssig bebyggelse, som jeg vil vælge at kalde for subtopia (sub = under, næsten; planløs og hæslig forstadsbebyggelse, landligt område med snigende forstadspræg), er for Venturi resultatet af en processuel arkitektur. Subtopia er arkitekturens frie spillerum for udbredelse, som ligger udenfor de planlagte strukturer. Han bruger betegnelserne den processuelle by overfor den stationære by, og den socialrealistiske by overfor en science fiction by til at skelne den tilfældige urbanitet fra en urbanitet med en mere overordnet struktur.

Duany argumenterer i artiklen, der handler om den tilfældige urbanitet eller subtopia, for et behov for, helt nye overordnede planlægninger for den bymæssige bebyggelse7. Han finder det nødvendigt at strukturere sig ud af dette kaos, arkitekturens frie vilje har medbragt. Vækst for en by blev engang betragtet som et yderst positivt fænomen, men i dag forbindes væksten med inddragelse af endnu et åbent landskab til socialt boligbyggeri, indkøbscentre eller industriområder. Problemet i dag er, at udviklingen ofte sker i specialområder uafhængige af andre specialområder; nogle bygger kun indkøbscentre, andre kun industriområder og igen andre kun vejnet. Overblikket mistes og resulterer i det totale kaos, som Københavns borgere netop har været vidne til i forbindelse med åbningen af indkøbscentret Fisketorvet, hvor de trafikale forhold omkring Dybøls Bro slet ikke er gearet til en så stor tilvækst i trafikken. 

Det essentielle for den nye urbanist er at bevare et hele i planlægningen, alle elementer fra kloakale og trafikale forhold til rekreation og indkøbsmuligheder skal tages i betragtning, præcis som man har gjort, måske lidt overdrevet, i Singapore, ved dannelsen af en ny pantopisk bydel. Jeg vender tilbage til den senere i dette kapitel. Nutidens arkitekter skal lære fra arkitekterne omkring CIAM sammenslutningen fra før Anden Verdenskrig, uden dog at genindføre en global stil. Amerikanerne med Duany i spidsen har på den baggrund opstillet en matrice for hvordan god arkitektur skal planlægges. Duany bruger et begreb der hedder transect, som er lånt fra geografien. Transect en glidende overgang mellem forskellige geografiske og biologiske forhold, for eksempel overgangen mellem skov og strand, eller mellem mose og eng. Duany bruger begrebet som forbillede for at lave en glidende overgang mellem land og by, så man langsomt ledes ind i byen uden at få disse visuelle chok, som subtopien ofte kan levere.

Venturi har også bemærket de igangværende forandringer indenfor arkitektur og byplanlægning, men har ikke ligeså rosenrøde fremtidsforhåbninger som Duany. I bogen Iconography and Electronics upon a Generic Architecture fra 1995 tager Venturi et genkig på Las Vegas og han bryder sig ikke specielt om hvad han så.

Det oprindelige undersøgelsesobjekt, den kommercialiserede indfaldsvej The Strip, har her 30 år efter undergået mange forandringer. Der sket store forandringer med byen, hvis skyline i dens ’klassiske’ periode bestod af skilte. The Strip har nu mistet sin egenkarakter, og er blevet et urbant element som alle andre urbane elementer. Det er ikke længere en lineær anbringelse af asfalt, det er i stedet en boulevard i et urbant område. De tidligere store asfalterede områder forbeholdt parkering er nu blevet til romantiske haver, som skal trække de gående trafikanter til sig og lede dem ind til den bagvedliggende arkitektur. Før var der præstige i de store parkeringspladser, som gerne skulle være fyldte. Man fremviste hvor mange besøgende man kunne tiltrække. Nu gæmmes bilerne væk på bagsiderne af bygningerne og i parkeringskældre, og der lifles nu for den ’langsomme’ trafikant. Efter Venturis mening er The Strip gjort til indkøbscenter bare uden tag, og der er således ikke forskel på den indre og den ydre arkitektur. Begge dele henvender sig til de gående, og vejen har derfor mistet sin helt specielle karakter af fart. Venturis holdning er, at Las Vegas har ændret sig til at være et romantisk kedeligt scenario, hvor forskellen mellem de begrænsede muligheder for størstedelen af befolkningen står i kæmpe kontrast til de meget få, der synes at have uanede muligheder. 

Der er sket en stor reduktion i Las Vegas’ skiltebeholdning parallelt med en udvikling væk fra det ikonografiske bybillede til et scenografisk. Venturi mener samtidig, at arkitekturen bevæger sig fra at være det dekorerede skur tilbage til ’andedammen’. Overalt er neonlys udskiftet med elektroniske, foranderlige skilte. Der er sket en total forandring fra den bilorienterede The Strip til et fodgængerorienteret totalteater. I 17 punkter (hvoraf jeg har udvalgt 11) ridser Venturi op hvad der er sket med hans elskede ikonografiske Las Vegas.

Fra The Strip til Boulevarden.

Fra tilfældig spredt urbanitet til urban tæthed.

Fra parkeringsplads til ’forhave’.

Fra asfaltplæner til romantiske haver.

Fra dekoreret skur til ’and’.

Fra elektrisk til elektronisk.

Fra neon til pixel.

Fra tegn til scener.

Fra ikonografi til scenografi.

Fra populær smag til god smag.

Fra perception for billisten til perception for fodgængeren.

Nu er der intet som Las Vegas, men de betragtninger Venturi har gjort i denne ørkenby, kan ikke desto mindre overføres til resten af den vestlige verden i et andet målestoksforhold. Ingen ønsker i dag at bo op til en indfaldsvej, derfor lægges der utallige planer for, hvordan man kan fjerne dem fra folks åsyn. Enten ved at gøre dem tilgængelige og hyggelige for de bløde trafikanter eller at afskærme dem med støj og synsværn. På tegnebordene hos mange byplanlæggere lægges der planer for at føre indfaldsveje og ringveje under jorden, hvilket både fjerner trafikken og giver byrum til fodgængere, cyklister, rulleskøjteløbere, børn, hunde og gamle. Politikere taler ofte om bompenge og store parkeringspladser ved bygrænserne, kombineret med bedre udbygget kollektiv trafik. Alt sammen i et forsøg på at komme bybilismen til livs, og komme væk fra det hurtige kaotiske bybillede, og i stedet skabe langsommere og mere overskuelige byrum.