+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
+ + + ideer + + +
+ + + projekter + + +
+ + + skriverier + + +
+ + + billeder + + +
+ + + inspiration + + +
+ + + om + + +
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +

*

Costume Choreography

At iklæde sig en computer

At iklæde sig en computer lyder måske som noget fra en science fiction film, men er en reel mulighed. Computerteknologi kan integreres så sømløst i bl.a. tekstil at det er muligt at gøre tekstilerne interaktive, således at de kan ændre karakter som følge af påvirkning fra det omgivende miljø. Ved at bruge elektrisk ledende materiale, lys, varme og sensorbaserede kredsløb af information er det muligt at gøre kostumer og scenografi til medaktører i scenerummet.

Diffus

Hovedformålet med diffus.dk der består af arkitekt Michel Guglielmi og kunsthistoriker Hanne-Louise Johannesen er at kombinere digitale mediers mulighed for interaktion og immaterielle kommunikation med forskellige former for materialitet. Indtil videre har vi arbejdet med koblingen af digitale medier og krop, arkitektur, designobjekter og landskab. Med projektet CC er det hensigten at udforske forholdet mellem en af vores ældste teknologier; tekstil og en af de nyeste; sensorteknologi.

Baggrund

Oscar Schlemmer, der var leder af Bauhausscenen i Weimar-republikken, Tyskland fra 1924 til 1929 fokuserede i hans forestillinger på kostumedesignet og lavede med Das Triadishe Ballett” fra 1923 nærmest en ballet for kostumer. Med legende elegance udforskede Schlemmer aspekter af scenekunsten, der indtil da kun havde haft en understøttende rolle. Det er denne tradition vi ønsker at følge op på i et forsøg på at udforske hvilke konsekvenser, muligheder og begrænsninger ny teknologi har for det sceniske udtryk. Ved hjælp af ultratynde lysledende og lysende kabler, tynde lysende flader og tekstiltryk der kan ændre farve ved temperaturskift koblet med digitalt styrede input-systemer ønsker vi at arbejde med kostumer og scenografi, der kan ændre udseende via digital kommunikation. Sammenfattende er det hensigten med CC at udforske og koble teatrets kropslighed, flygtighed, koreografi og instruktion med sensorbaseret teknologi og konkret stoflighed.

Kostumer: Birgit Sørensen 
Max/msp: Steven Gelineck
Soundscape: Lars Pellarin
Elektronik: Flemming Steffensen
Teknik: Jan
Koreografi-hjælp: Helle Bach
Dansere: Tomomi Yamauchi – Esther Wrobel – Kenneth Flak
Foto: Anni Lauesen

Hanne-Louise Johannesen +++ Mag.art. i kunsthistorie +++ hanne-louise@usynligebyer.dk