Undervisere: Anders Granum og Hanne-Louise Johannesen
Omfang: 2+2 x12 konfrontationstimer
Forudsætninger: Eksamen i Digital Visualitet eller tilsvarende
Gennem tæt samarbejde mellem teori og praksis gennemgås etablering af et websted som en proces. Den teoretiske og den praktiske tråd væver sig ind i hinanden og resulterer i udarbejdelse af et gruppebaseret projekt, som de studerende går til eksamen i.
Teorien vil være en blanding af traditionel æstetikteori mv. og metodeteori vedr. de praktiske elementer som fx. analyse, usability og interview. Den praktiske del vil udover hjemmesideproduktion (med en konkret aftager) bestå i planlægning og organisering af projektet samt gennemførelse af brugertest.
Undersøgelse og strukturering |
Webdesignhistorie |
Mandag |
06/feb |
10-12 |
Teori 1 |
Projektintro og gruppedeling |
Onsdag |
08/feb |
10-12 |
Praksis 1 |
|
Usability 1 |
Mandag |
13/feb |
10-12 |
Teori 2 |
|
Projektstyring |
Onsdag |
15/feb |
10-12 |
Praksis 2 |
|
Usability 2 |
Mandag |
20/feb |
10-12 |
Teori 3 |
|
Mågrupper |
Onsdag |
22/feb |
10-12 |
Praksis 3 |
|
Dreamweaver |
Mandag |
27/feb |
10-12 |
Praksis 4 |
|
E-branding |
Onsdag |
01/mar |
10-12 |
Teori 4 |
|
Tilrettelæggelse og udformning
|
Dreamweaver 1 |
Mandag |
06/mar |
10-12 |
Praksis 5 |
Usability 3 |
Onsdag |
08/mar |
10-12 |
Teori 5 |
|
Dreamweaver 2 |
Mandag |
13/mar |
10-12 |
Praksis 6 |
|
Alternativ søgning |
Onsdag |
15/mar |
Hele dagen |
Teori 6 |
|
Opsamling |
Mandag |
20/mar |
10-12 |
Praksis 7 |
|
Æstetik: excentrisme |
Onsdag |
22/mar |
10-12 |
Teori 7 |
|
Æstetik: det sublime |
Mandag |
27/mar |
10-12 |
Teori 8 |
|
Dreamweaver 3 |
Onsdag |
29/mar |
10-12 |
Praksis 8 |
|
Brugertest og evaluering |
Dreamweaver 4 |
Mandag |
03/apr |
10-12 |
Praksis 9 |
Brugertest v. Anker Hjelms |
Onsdag |
05/apr |
10-12 |
Teori 9 |
|
Narrativitet |
Onsdag |
19/apr |
10-12 |
Teori 10 |
|
Supervision |
Mandag |
24/apr |
10-12 |
Praksis 10 |
|
Vejledning/evaluering af brugertest |
Onsdag |
26/apr |
10-12 |
teori 11 |
|
Analyse efterfulgt af REALstAGE fremvisning i balletsalen |
Onsdag |
03/maj |
10-13.30 |
Teori 12 |
|
Afsluttende fremvisning og diskussion |
Mandag |
08/maj |
9-13 |
Praksis 11+12 |
|
|
Introduktion og webdesignhistorie: Fokus på webdesign som designproces - arkivering og genrebetegnelser - noter - timeline
Litteratur: Curt Cloninger: Fresh styles for Web designers eye candy from the underground - Ida Engholm: Digital design history and the registration of web development www.deflink.dk/upload/doc_filer/doc_alle/1023_IEN.doc
Usability, afsender og modtager: Introduktion til Lisbeth Thorlacius' analysemodel og fokus på usability - noter
Litteratur: Lisbeth Thorlacius: Visuel kommunikation på websites, kapitel 2 og 3 - Jacob Nielsen: Godt webdesign, kapitel 2 - Rolf Molich: Brugervenligt webdesign, kapitel 2
Usability, medie, produkt, kontekst og kode: Introduktion til Lisbeth Thorlacius' analysemodel og fokus på usability - noter
Litteratur: Lisbeth Thorlacius: Visuel kommunikation på websites, kapitel 5 Charles Kostelnick and Michael Hassett: Shaping Information. The Rhetoric of Visual Conventions, kap 1 Albert N. Badre: Shaping Web Usability, kap 11
E-branding: Hvad er branding, hvordan brander man til nettet, kan man antibrande som brand og hvordan bliver man nr. 1 på google? - noter
Litteratur: Morten Bach Jensen og Louise Harder Fisher: e-branding, pp 43-78 Erik Bork & Jesper Mäkelä-Dichmann: Bliv nr. 1 på Google, kap 5 - Naomi Klein: Intet Logo, kap 12
Usability, Opsamling: Analyse af fire hjemmesider med brug dels af Lisbeth Thorlacius' model og dels ved hjælp af en række spørgsmål der knytter sig til det hidtil gennemgåede stof - spørgsmål
Hjemmesider: www.hollandhouse.dk, www.kaleidoskop.dk, www.hotelproforma.dk, www.kanonhallen.dk
Alternativ søgning: Vi mødes klokken 10 i A-huset, Islands Brygge 81-83, 2300 København S, hvor Christian Vind kommer og har pseudonummerologiskarkæologiske kuverter med til alle.
Frokost og samling klokken 13.
Udflugt til Galleri Tom Christoffersen klokken 14, hvor Vind vil give særlig omvisning på sin udstilling.
Æstetik, excentrisme: Webdesignets holdepunkt og sikkerhed i usability kan sammenlignes med renæssancens holdepunkt og sikkerhed i geometrien. Geometri er en koncentrisk formel for kunsten og arkitekturen såvel som videnskaben. Men ligesom renæssancens geometri er uholdbar i længden og havde en tendens til at sætte begrænsninger, sætter usability begrænsninger. Fokus i denne undervisningsgang er det excentriske som udgangspunkt for at bryde med webdesignets geometri - usability. "Eccentricity is not, as dull people would have us believe, a form of madness. It is often a kind of innocent pride, and the man of genius and the aristocrat are frequently regarded as eccentrics because genius and aristocrat are entirely unafraid of and uninfluenced by the opinions and vagaries of the crowd." - noter
Litteratur: Robert Harbison: Eccentric Spaces, kapitel 8 - Youtkevich, Sergei, Leonid Trauberg, Georgii Kryzhitskii and Grigorii Kozintsev: ECCENTRIC MANIFESTO. With an Introduction by Marek Pytel - Bjørn Laursen: Omverdensoplevelse, kropsbrug, billedsprog og digitalt design i Simon Heilesen (red): Det digitale nærvær
Æstetik, det sublime: Begrebsparret det sublime og det skønne har op gennem det 19. og 20. århundrede spillet en stor rolle for forståelsen af kunst og litteratur - og har stadig en betydning. Det sublime er det, der bringer subjektet ud af fatning. Det er noget, der undslipper vores begreber og fylder os med undren, rædsel og/eller ærefrygt. I modsætning til det skønne som bringer os i kontemplativ og meditativ ro, virker det sublime sindsoprivende, som noget, der udløser chok eller lammelse og er altså udenfor vores begreber, sanser eller følelser.
Litteratur: Martin Jay: Downcast Eyes, kapitel 10 - Jeremy Gilbert-Rolfe: Beauty and the Contemporary Sublime, kapitel 6 - Bill Beckley (ed): Sticky Sublime, kapitel 2
Gæsteforelæsning: Anker Helms Jørgensen fortæller om Brugertest og tænke-højt-metoden. En metode der går ud på, at de testpersoner der er udvalgt til at teste ens site uundervejs 'tænker højt' og en testleder er til stede og noterer hvad der sker. Fordelen er at man får de umiddelbare reaktioner med og ikke kun et reflekteret sammendrag efter testen
Litteratur: Jørgensen, Anker Helms: Thinking-Aloud in User Interface Design: A Method promoting Cognitive Ergonomics. Ergonomics, vol. 33, no. 4 1990, pp 501-507 - Molich, Rolf: Brugervenligt webdesign. Teknisk Forlag 2000, kap. 11, pp 122-149.
Narrativitet: Narrative strukturer har som så meget andet ændret sig i takt med computerens udbredelse. I denne undervisningsgang vil fokus være fortælleformer på nettet, både som den personlige/selvbiografiske fortælling, den fiktive fortælling og den fortælling der kan understøtte brands.
Litteratur: Myrthu, Bjarke: Den digitale fortæller. Multimedie som oplevelse, kapitel 3 - Jensen, Top-Jensen, Lemée, Nielsen og Hansen: Godnethistorier. Sådan bruger du storytelling på nettet, kapitlet Fortællinger på tværs af medierne - Hansen, Mark B. N.: New Philosophy for New Media, kapitel 7 - Murray, Janet H.: Hamlet on the Holodeck. The Future of Narrative in Cyberspace, kapitel 6
Vejledning og evaluering af brugertest: Inden denne undervisningsgang skal alle fire grupper videreformidle projektbeskrivelse, projektplan, designforslag og evt. url til Anker Helms Jørgensen der kommer tilbage og vejleder og evaluerer den forberedelse til tænke-højt-brugertest som I ligeledes skal have forberedt til denne dag.