Webdesign - Lektion 5

Anders Granum og Hanne-Louise Johannesen

*

*

Spørgsmål til gennemgang af:

www.hollandhouse.dk,
www.kaleidoskop.dk,
www.hotelproforma.dk,
www.kanonhallen.dk

***

Lisbeth Thorlacius' analysemodel til websites:

KONTEKST
Den referentielle og intertekstuelle funktion
FAKTISK AFSENDER
Undersøgelse af afsenders intention
.
.
.
.
.
.
IMPLICIT AFSENDER
Den ekspressive og de emotive funktioner
PRODUKT
Den formale og uudsigelige æstetiske funktion
IMPLICIT MODTAGER
Den konative og de interaktive funktioner
.
.
.
.
.
.

FAKTISK MODTAGER
Undersøgelse af den kognitive, den konative og den emotionelle reception
MEDIUM
Det fatiske og den navigative funktion
KODE
Den metakommunikative og den intersemiotiske funktion

***

Strategi før produkter og design:

Hvilken strategi kan 'virksomheden' bag websitet indsættes i?.

Virksomheds-brand virksomheds-brand med graduering virksomheds-brand med denomination Virksomheds-brand med differentiering Kombineret brand Understøttet brand Ét produkt - ét brand
*
VIRKSOMHED
*
*
*
*
*
PRODUKT
*

***

e-branding

E-reklame: Hvordan ligger websitet i forhold til AIDA-modellen.

Søgemaskineoptimering: Hvordan er websitet optimeret?

E-PR: PR er den effekt som påvirkning af presse, investorer og andre organisationer kan generere.

  1. Er virksomheden imødekommende og hvilken tone anvendes der?
  2. Er virksomheden tilgængelig og åben? Er der adgang til al (næsten) information - jvf den intereserede, den lidt interesserede og den meget interesserede? Skjules noget?
  3. Er der en bevidsthed om det globale perspektiv og fremgår dette?
  4. Er der en tilsyneladende bevidsthed om hvilke medie-typer der benyttes i forhold til en målgruppe? (flash, streaming video, email mm)

Hvordan involveres brugeren på en hjemmeside?

  1. Interaktive elementer: = beregningsfunktioner der giver brugeren outputs i relation til de inputs der er indtastet.
  2. Brugertilpasning: = output i relation til interesse-tilkendegivelse (tick-in-a-box)
  3. Regelbaseret personalisering: = cookie-baseret. Hjemmesiden former sig efter brugerens tidligere behov
  4. Kollaborativ filtrering: = afsendermaskinen har mulighed for at lære brugerens adfærd at kende for derefter at stille relevante oplysninger til rådighed. Kræver mange brugere og meget info for at opstille regler som giver mening.

Kan man tale om 'rene' brands eller er der elementer af anti-brands?

***

Bliv nr. 1 på google

Google er ubetinget den største søgemaskine på nettet. Deres (Sergey Brin og Larry Page) mål var i sin tid (midt 90'erne) at forbedre kvaliteten på søgemaskiner.

Googles PageRank - en skala fra 1 til 10 (hvor 9 og 10 er usædvanligt)

Antallet af ingående links er afgørende for pagerank - dette er unikt for google