Webdesign - Lektion 4

Anders Granum og Hanne-Louise Johannesen

Hvad er branding, hvordan brander man til nettet, kan man antibrande som brand og hvordan bliver man nr. 1 på google?

Branding:

Kilde: Morten Bach Jensen og Louise Harder Fisher: e-branding

Generisk produkt Brand
Lav signalværdi

Generisk kvalitet

Pris som konkurrenceparameter

Illoyal kundekreds

Kan erstattes af lignende produkter

Høj signalværdi

Guide til kvalitet

Merværdi som konkurrenceparameter

Loyal kundekreds

Kan ikke erstattes

Fra produktbranding til virksomhedsbranding:
Produktbranding handler om differenciering af det enkelte produkt i forhold til andre lignende produkter og det centrale handler om at skabe en merværdi. Forbrugeren skal være i centrum og brandets værdi afgøres af eksterne kræfter. Virksomhedsbranding er en strategisk og sammenhængende anvendelse af en given virksomheds særlige kendetegn og identitet. Virksomheden gøres til en politisk virksomhed forstået på den måde at virksomheden har en fælles politik der går forud for de enkelte produkter virksomheden markedsfører. Fire punkter er centrale for virksomher der brander hele virksomheden:

Virksomheds-brand virksomheds-brand med graduering virksomheds-brand med denomination Virksomheds-brand med differentiering Kombineret brand Understøttet brand Ét produkt - ét brand
*
VIRKSOMHED
*
*
*
*
*
PRODUKT
*

e-branding

Fokus i Bach Jensen og Harder Fischer: e-branding er offline-virksomheder - altså virksomheder der har en fysiskforankring som deres 'levebrød', dette især efter dot.com kollapset ca 2000, hvor mange rene internetfirmaer drejede nøglen om. Der opstår ofte en gråzone mellem en virksomhed interne parter og de eksterne - især Internettet er med til at styrke dette, hvorfor det er endnu mere vigtigt at intern og ekstern 'politik' stemmer overens og at der er en høj grad af gennemsigtighed i virksomheden udadtil.

E-reklame: En hjemmeside kan i sig selv fungere som en reklame - hvilket praktiseres af meget få virksomheder. Der synes dog ingen hindringer i at benytte sig af AIDA-modellen. Se ex. www.sofake.dk

Bannerreklamer: Måles i Click Through Rate (CTR), som handler om forbrugerens klikken sig vej helt hen til køb, og i den sammenhæng er bannerreklamer stort set uvirksomme. Andre målinger hævder at de har næsten samme virkning som tv-spot. Fordelen ved bannerreklamer er at de kan målrettes enten segment-agtigt (hvilken type bruger en given type hjemmeside) eller endnu mere personligt når der er tale om login-info.

Pop-up og Interstitials: automatisk åbning af nyt vindue enten som et lille vindue uden browserfunktionerne (pop-up) eller som et helt nyt browservindue (interstitials). Fordel - flere oplysninger er mulige. Ulemper - kan virke forstyrrende da de ikke er en del af det der er fokus på.

Søgemaskineoptimering: To kategorier af søgemaskiner: Kataloger, hvor virksomheden selv skal sørge for tilmelding og vedligeholdelse af denne tilmelding (ex. Jubii) og robotter der afsøger nettet (ex. Altavista og google). Forskellige parametre der er styrende for ens palcering i en søgning.

META-tagsene er et sted hvor virksomheden for alvor kan gøre en indsats. Ex gennem undersøgelse af log-filerne.

E-mail reklamer: Her findes en lovgivning der handler om at modtageren skal have indvilget i at modtage budskaberne. Nyhedbreve direkte fra virksomheden eller tredjepparts nyhedslister. Interessen for de enkelte emails spænder fra spam-mail til den personlige email fra familie og venner. Fordelene ved emailreklame er at brugeren hurtigt kan distribuere den videre, en buskab kan nemt og hurtigt testes med minimale produktions og forsendelsesomkostninger.

E-PR: PR er den effekt som påvirkning af presse, investorer og andre organisationer kan generere. Pr på nettet adskiller sig fra offline pr. Her følder 7 gode råd:

  1. Virksomheden skal være imødekommende og selv anvende den frie tone der herskerpå nettet. Det for officielle sprog signalerer at man ikke er hjemmevant på nettets arena
  2. Virksomheden skal fremstå tilgængelig og åben. Med adgang til al (næsten) information. Den intereserede, den lidt interesserede og den meget interesserede skal tilgodeses. Derudover skal man vise at man ikke har noget at skjule
  3. Selvevaluering og overvågning i forhold til virksomhedens dækning på nettet. Dette giver mulighed for at reagere på god og dårlig omtale.
  4. Eventuelt overvågning af hvordan man omtales i nyhedsgrupper og chat, hvis man altså gør det!!
  5. Bevidsthed om det globale perspektiv man er havnet i, og samtidig at lade dette fremgå. Den engelske version er ikke kun til ære for den engelsksprogede bruger, den viser også den dansksprogede at man er internationalt orienteret.
  6. bevidsthed om hvilke medie-typer man benytter sig af og hvordan de fungere i forhold til en målgruppe (flash, streaming video, email mm)
  7. Handler om børsnoterede virksomheder - hvem ved om det bliver relevant.

Men en anden central ting kunne være oprettelsen af et virtuelt pressecenter (VPC). Her skal der være dybdegående oplysninger og billedmateriale.

E-relations markedsføring: eller Costumer Relationship Manangement (CRM). Den individualiserede dialog med den enkelte kunde er i centrum. >> Hotellet

Hvordan involveres brugeren på en hjemmeside? EX: Amazon

Fora: Sted hvor interesserede kan tilkendegive deres interesse og diskutere indhold, udveksle erfaringer mm.

Adbusting, anti-brands og den individuelle hoteloplevelse

Der er mange modsætninger i brand-strategier når de sættes sammen med nettets tendens til at individualisere brugeroplevelsen. Man kan dermed ikke længere købe sig til den samme identitetsfortælling som naboen for at være med på beatet. Men kan man tale om at disse former for anti-brands bliver til nye brands? F.eks er der en tendens til at netop nettets (og computermediet generelt) individualiserende egenskab smitter af på andre områder:

Hotellet: For at tilfredsstille ønsket om det hippe, det smarte og det nytænkende som elitære (jvf Castells) gæster udtrykker ønske om i forhold til deres hotelophold. Et eksempel er “The Hotel” i Lucerne, Sweitz designet af Jean Nouvel. Her har hvert enkelt hotelværelse sit eget utryk.

“The hotel celebrates simplicity and spirituality as much as it does elegance and refinement. The central idea is to create something quite unique – unlike anything before – that provides guests with a magical, exciting and unforgettable feeling. The hotel is not just a place to sleep but a reinvention of the hotel experience for the new millennium era….” (El Croquis 112 p138).

Det mest interessante i Nouvels hotel er den meget bevidste strategi for at lave private og dermed intime rum. Hotelopholdet skal ikke længere være en neutral station i det fremmede men være en særegen oplevelse der danner basis for den kulturelle oplevelse der venter en ved et besøg i det fremmede. Hvert værelse rummer egen fortælling via store væg-til-væg filmstills i loftet. Hver still repræsenterer en film hvor kærlighed på forskellig vis repræsenteres. Dette understreger hotellet som et sted hvor normerne tilsidesættes, det er et transterritorialt rum - dvs udefor territorie. Hverken helt hjemme eller helt fremmed. Indtil videre har hoteller koncentreret deres energi omkring at skabe en spektakulær lobby, restaurent eller luxuriøse 'kur-agtige' tilbud. men her ses en tendens til at skabe intime rum hvor den individualiserede oplevelse er i centrum. Væk er parolen fra ex. Holiday inn (el MacDonald, 7/11 mm): 'Whereever you go in the world you will feel at home' fordi alle holiday inn hoteller er identiske.

Andre anti-brand-strategier kunne tage udgangspunkt i velkendte brands for derefter at 'stille dem på hovedet'

Adbusting: Adbusters har taget navn efter det vanskeligt oversættelige begreb ”adbusting” som bedst kan beskrives som en raffineret form for reklame-sabotage, der ofte benytter sig af reklamens egne virkemidler. Umiddelbart er adbusting en kunstnerisk strategi som går tilbage til 80'ernes billboardkunst. I DK lavede Lisa Rosenmeier i 1992 projektet Perfrect life der på alle punkter benyttede sig af reklamens sprog men reklamerede ikke for noget. Senere er adbusting (eller subvertising eller antireklame) blevet en 'advertising'-strategi, f.eks har sundhedsorganisationer og interessegrupper både herhjemme og i udlandet valgt at benytte en „beat them at their own game"-strategi overfor tobaksindustrien og deres reklamekampagner.

Adbusting er en balancegang mellem det velkendte og det overraskende. Strategien kræver, at målgruppen kender reklamernes koder, og at de samtidig opfatter det nye budskab. Genkendelsen vigtig da den er vejen til refleksioner over netop det velkendte. På internettet er der mange forskellige eksempler på grupper og organisationer, der har gjort det til deres image eller budskab at slå producenterne af f.eks. tobaksvarer og alkohol på deres egen bane med deres egne midler. Adbusters retter en præcis og spids kritik mod alle de mange reklamer, der fylder både det offentlige rum og mange forbrugeres bevidsthed – og er tankevækkende og morsom på samme tid. Et godt eksempel er organisationen „Adbusters" http://www.adbusters.org.

Naomi Klein: Kapitel 12: Culture Jamming: Ads Under Attack

Bliv nr. 1 på google

Google er ubetinget den største søgemaskine på nettet. Deres (Sergey Brin og Larry Page) mål var i sin tid (midt 90'erne) at forbedre kvaliteten på søgemaskiner.

Googles PageRank - en skala fra 1 til 10 (hvor 9 og 10 er usædvanligt)

Antallet af ingående links er afgørende for pagerank - dette er unikt for google