<

Semesterplan for Konceptudvikling og visuel formidling - forår 2007


Ved Lisa Rosenmeier og Hanne-Louise Johannesen


1. 9/2 – Introduktion, præsentation af forløbet og gruppedeling (2 timer)

Litteratur: Pile, Steve & Thrift, Nigel (eds.): City A-Z: Urban Fragments, Routledge, 2000

2. 16/2 – Tur til Amager Kulturpunkt og registrering af pladsen (4 timer)

Møde med Ulrik Lundby Hansen der er projektleder for Musiktorvet på Amager Kulturpunkt, han fortæller om planer, muligheder, ønsker og begrænsninger for pladsen.

Med fokus både på makro- og mikro-niveauer: Indhentning af byplaner, plan og opstalttegninger, skitseforslag og model, derudover fotoregistrering af området / rummet og dets detaljer. 1) Arkitektonisk: Proportioner, materialer, farver, strukturer, lys, lyde, lugte, baggrundshistorier m.v. 2) Funktionelt: Hvilke funktioner har rummet? Hvilke ønsker og krav stilles der fra brugernes side? (ønsker, funktioner, forbehold og økonomiske begrænsninger) Hvordan er rummet om dagen og om natten i det daglige, ugentlige og på andre tidspunkter. 3) Psykologisk: Stemninger, aktiviteter, kulturelle lag/forskelligheder, Hvilke associationer giver rummet i form af sansninger og fornemmelser, hvilke former, farver, ord og materialer giver det. 

3. 23/2 Urbanitet/byrum (2 timer)

Fra byen som hjem til byen som netværk: Byen er et objekt der huser samfundets borgere – på lige fod med at huset anskues som et objekt der huser familien. Idealbyen ses som en færdig bygningsmasse, der kan kontrollere ethvert samfundsanliggende igennem geometrisk organisation og byggeproces. Byen som et hjem forbliver et centralt grundlag også i det 19. og 20. århundrede. I løbet af det 20. århundrede begynder urbane rum at forstås som noder identificeret ved vertikale markører som er forbundet i et netværk af gader der fungerer som visionstuneller, hvis formål det er at lede beskueren videre til næste node. Således bliver den tætte forbindelse mellem byens bygningsmateriale og bevægelsesflow, generator for urban form.

Hvordan relaterer denne udvikling sig til det kommende musiktorv og kan man aflæse nyere tendenser?

Litteratur: Hetherington, Kevin: The Badlands of Modernity: Heterotopia and Social Ordering, Routledge, London, 1997 *** Pile, Steve: Real Cities: Modernity, Space and the Phantasmagorias of City Life, Sage Publications Ltd, 2005 *** Dean, Tacita & Millar, Jeremy: Place, Thames & Hudson, London 2005 *** Haydn, Florian & Temel, Robert (ed): Temporary Urban Spaces – Concepts for the Use of City Spaces, Birkhäuser, Basel 2006

 

4.2/3 Byvandring (4 timer) 

Inspirationstur: Vi starter i undervisningslokalet hvor der gives et teoretisk blik på det at bevæge sig gennem et byrum. Derefter ser vi på Ørestaden og Fields som plads, videre til Islands Brygge som promenade, Kongens Nytorv som prestige og trafikplads – ad Strøget videre til Rådhuspladsen og Axel Torv og til sidst til Nørrebro Parken.

Litteratur: Rykwert, Joseph: The seduction of Place, Vintage, 2002 **** de Certeau, Michel: The Practise of Everyday Life, University of California Press, 2002

 

5.9/3 Konceptudvikling/idégenerering (2 timer) 

Hvordan bevæger vi os fra at definere en problemstilling til at søge inspiration og videre til at brainstorme, researche og udvælge til at finde den gode idé og få den videreformidlet på den originale, let tilgængelige og forståelige måde.

Litteratur: Nielsen, Dorte: Idébogen – Kreative værktøjer og metoder til idé- og konceptudvikling, Grafisk Litteratur, København, 2001

6.16/3 Utopi/nostalgi (2 timer)

En drivkraft i verden generelt og i menneskets udfoldelse i særdeleshed er forestillinger om hvad der kan ske i den nære og i den fjerne fortid. Samtidig er der en længsel til noget der har været, til noget der er tabt for altid. Gennem begreberne nostalgi og utopi vil denne kursusgang kredse om hvordan og hvorfor disse begreber kan bruges på et operationelt plan i relation til at skabe, fortælle og formidle et projekt.

Hvordan forholder vi os til historien og det stedet ’har med sig’ af tidslige spor og hvordan kan man fastholde forestillingerne om det fantastiske projekt. 

Litteratur: Boym, Svetlana: The Future of Nostalgia, Basic Books 2002 *** Marin, Louis: Utopics *** Safdie, Moshe: The City After the Automobile, Westview Press, 1998 **** 

 

7. 23/3 Fremlæggelse af ideer/projektstyring (2 timer) 

Midtvejskritik på gruppernes koncepter og planlægning af det videre forløb.

 

8. 30/3 Humor (2 timer) 

Gæsteforelæsning: Lotte Juul Petersen: Humor som projektstrategi

Litteratur: Bakthin, Mihael: Karneval og latterkultur. *** humor i reklame

 

9.13/4 Branding/fortælling (2 timer)

Branding-strategier som redskab til at fortælle en samlet historie om ens projekt. Byrummet som historiefortæller. Citybranding og landmarking.

Litteratur: Bal, Mieke: Narratology ***

 

10.20/4 Konceptvejledning/fremlæggelse (3 timer)

Koncepteksempler foruden feed back og vejledning på om koncept og historie fungerer og passer sammen på et konceptuelt plan 

11. 27/4 Visualisering/Tilpasning (3 timer)

Visualiseringseksempler foruden feed back og vejledning på om koncept og historie fungerer og passer sammen på et visuelle og formidlingsmæssige plan

12. 11/5 Endelig fremlæggelse (3 timer)

Inviterede gæster